]]>

British Broadcasting CorporationBBCHome

دسترسی برای معلولان

به روز شده:  22:04 گرينويچ - دوشنبه 14 فوريه 2011 - 25 بهمن 1389

سیاست ایران

مشاور موسوی: ۲۵ بهمن یک پیروزی بزرگ بود

برای پخش این فایل، نرم افزار "جاوا اسکریپت" باید فعال شود و تازه ترین نسخه "فلش" نیز نصب شده باشد

پخش با "ریل پلیر" یا "ویندوز میدیا پلیر"

اردشیر امیر ارجمند، مشاور ارشد میر حسین موسوی، از رهبران مخالفان دولت ایران حضور خیابانی روز ۲۵ بهمن را در تهران و دیگر نقاط ایران یک "پیروزی بزرگ" و "خارج از انتظار" دانست.

وی در مصاحبه با بی بی سی فارسی تاکید کرد: "آنچه ما به دنبالش بودیم یک حرکت مسالمت آمیز از جانب مردم ایران بود و نشان دادن اینکه جنبش سبز، علی رغم تمام ادعاهایی که یک سال گذشته شده، زنده و شاداب است."

آقای امیرارجمند افزود: "اگر دولت به ظیفه خود عمل می کرد و اعلام مجوز راهپیمایی و تضمین امنیت مردم در این راهپیمایی صورت می گرفت، قطعا میلیون ها نفر در تهران و سایر شهرستان ها حضور به هم می رساندند."

او در عین حال خبر داد که در ۴۸ ساعت گذشته کلیه ارتباطات آقایان موسوی و کروبی قطع شده و ماموران امنیتی جلوی سه تلاش جداگانه میرحسین موسوی و زهرا رهنورد را برای پیوستن به راهپیمایان گرفته اند.

اردشیر امیر ارجمند افزود که روز بر اساس خبرهایی که به دست او رسیده، منزل محمد خاتمی و عبدالله نوری نیز در محاصره بوده و آنها هم نتوانسته اند علی رغم تصمیم خود، در تظاهرات شرکت کنند.

مشاور ارشد میرحسین موسوی در مورد برنامه های بعدی رهبران اصلاح طلب اظهار داشت: "با ارزیابی آنچه امروز اتفاق افتاده، تاکتیک های بعدی تعیین می شود."

اعتراضات در تهران و برخی دیگر از شهرهای ایران

ده‌ها هزار نفر در تهران و برخی دیگر از شهرهای ایران در فراخوان رهبران مخالفان دولت، در تظاهرات روز دوشنبه ۲۵ بهمن برای اعلام همبستگی با مردم مصر و تونس شرکت کردند و بر اساس گزارشها در برخی از نقاط این تجمعات به خشونت گرایید.

درگیری‌ها پس از آن شروع شد که به گفته شاهدان عینی، نیروهای امنیتی و لباس شخصی به تجمعات معترضان حمله کردند.

گزارشها و اظهارات شاهدان عینی از استفاده ماموران انتظامی و امنیتی از گاز اشک آور در مقابله با تجمع کنندگان خبر داده اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از تهران، از صبح روز دوشنبه، 25 بهمن (14 فوریه)، و با نزدیک شدن زمان برگزاری تظاهرات حمایت از قیام های مردمی در تونس و مصر، نیروهای امنیتی در برخی نقاط پایتخت حضوری محسوس داشتند.

این خبرگزاری به نقل از شاهدان عینی گزارش کرد که دسته ای از ماموران پلیس و نیروهای امنیتی در خیابان ولیعصر مستقر شده و ایستگاه های مترو در این مسیر بسته شده بود.

بستن ایستگاه های مترو به منظور جلوگیری از عزیمت مخالفان به محل های برگزاری تظاهرات از اقدامات متعارف نهادهای امنیتی در جریان تظاهرات اعتراضی بعد از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری بوده است.

همین خبرگزاری به نقل از یک شاهد عینی دیگر گفته است که تعدادی خودروی پلیس، که پنجره های آنها با پارچه سیاه پوشانده شده، در نزدیکی زندان اوین در شمال تهران پارک شده بود.

پیش از این، سایت سحام نیوز، متعلق به حزب اعتماد ملی، از تجمع گروهی از مردم در یکی از میدان های شهر تهران خبر داده بود.

سحام نیوز به نقل از وبسایت ندای سبز آزادی، محل این تجمع را میدان صادقیه تهران گزارش کرد و این محل را دارای اهمیت دانست.

در جریان تظاهرات اعتراضی علیه نتیجه بحث برانگیز انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، میدان صادقیه از محل های شناخته شده تجمع و تظاهرات معترضان و درگیری با نیروهای امنیتی بود.

همچنین بر اساس گزارشها تجمعاتی در اصفهان، شیراز، مشهد و کرمانشاه هم برگزار شده است.

همزمان گزارش هایی مبنی بر بازداشت ده ها تن از معترضان در تهران و اصفهان منتشر شده است. مقامات مسئول هنوز این گزارش ها را تایید یا تکذیب نکرده اند.

مطالب پرخواننده کنونی

BBC navigation

BBC © 2014 بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست

بهترین روش دیدن این صفحه بر روی آخرین مرورگر مجهز به CSS است. با اینکه مرورگر کنونی تان قابلیت نمایش سایت را دارد ولی امکان بهترین تجربه تصویری را به شما نمی دهد . لطفا در صورت امکان مرورگر خود را به آخرین نسخه ارتقا دهید.